Buenos Aires en Iguazu watervallen

30 oktober 2016 - Puerto Madryn, Argentinië

Inmiddels al 10 dagen weg van huis, wat gaat de de tijd alweer snel! Als je op reis bent, maak je zoveel mee in een korte tijd dat het voelt alsof je al veel langer weg bent en tegelijkertijd ook weer helemaal niet. Onze lieve familie heeft ons uitgezwaaid op Schiphol, dat was wel even een slikmomentje..! Opeens voelen de 6 maanden erg lang, met een brok in onze keel en enthousiaste kriebels zijn we het vliegtuig ingestapt en is onze reis echt begonnen!

Onze eerste nachten hebben we door gebracht in Buenos Aires, waar we gelukkig de 20e nog aankwamen. De overstap in Rio de Janeiro zorgde namelijk even voor heel veel spanningen en stress. Tessa moet altijd vaak naar het toilet, zoals de meesten van haar wel kennen, dus zo ook tijdens de overstap. Nadien moesten we heel ver lopen en was ze opeens haar jas kwijt. Die lag nog in het toilet, MET TELEFOON EN PASPOORT in de jaszak!! Het aller belangrijkste document dat je NIET moet kwijtraken! Ow ow ow.... Goed begin van onze reis, haha. Die hitte en al die zenuwen verstoren je korte termijn geheugen, het is maar goed dat het in Nederland winter wordt haha.

Uiteindelijk veilig, met onze paspoorten (jas lag nog op toilet GELUKKIG), aangekomen in ons hostel in Buenos Aires (BA). Wat een opluchting. In de hoofdstad woont 1/3e van de hele bevolking van Argentinie! Bizar als je kijkt naar de grote van het land. In de stad hebben we verschillende wijken, parken en markten, bezocht. Een erg leuke Walking Tour door de stad gedaan waarbij we ook veel uitleg en geschiedenis mee kregen van BA en het land. We hebben de beroemde begraafplaats Cementerio de la Recoleta bezocht en de geschilderde huisjes in de wijk La Boca. Uiteraard Argentijnse steak gegeten in een Parilla restaurant, hetgeen Martijn zoooo erg naar uit keek! We kregen echt een gigantische hoeveelheid vlees! We kwamen er toen achter dat de porties bedoeld zijn om te delen en dat "samen delen" iets typisch Argentijns is. In Nederland krijg je nog niet eens de helft van 1 portie hier! De volgende keer bestellen we maar 1 gerecht i.p.v. 2.
Oeh en de wijn... jaaa die is hier echt HEERLIJK!!! We hebben inmiddels al een paar flessen op. Te verleidelijk om dit elke dag te drinken.

De stad doet Europees aan waardoor we nog niet echt het gevoel hadden op reis te zijn. Tevens hebben we in de stad dingen gedaan die we thuis ook zouden doen. We keken er daarom erg naar uit om de stad weer te verlaten en de natuur in de gaan. Onze volgende bestemming: Puerto Iguazu. Hier zijn de grootste watervallen te zien van Zuid-Amerika. We hebben 2 dagen in ons hostel gewacht op goed weer, het onweerde en regende keihard. We hebben ons overigens prima vermaakt met onze Engelse kamergenoten. Een pas getrouwd stel die al 14 maanden aan het reizen zijn! Veel tips hebben we van hen gekregen voor al het moois dat nog voor ons ligt.

De eerste dag hebben we de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht. Vanaf deze kant heb je een mooi overzicht en heb je een panorama view over de watervallen. Totaal 270 tot 300 watervallen en 2,7km breed, vallen tot 82 meter naar beneden! Je ziet ze van een afstand en eindigd dichtbij. Erg indrukwekkend en prachtig om te zien! De bewolking en de enorme hoeveelheid toeristen onderdrukte helaas een beetje ons enthousiasme. We waren dan ook erg jaloers toen onze kamergenoten helemaal lyrisch terugkwamen van de Argentijnse kant. Wat mankeerde wij dat wij dit niet zo hadden ervaren..? De dag ernaar hebben we het zelf mogen ontdekken. Wat ONGELOFELIJK geweldig en vet was het!! Spectaculair! Ongekend hoe de natuur kan zijn. Wat een kracht heeft water. Tessa werd er zelfs een beetje bang van. En hoogtevrees is dan al helemaal niet fijn als je bovenaan de grootste waterval staat en al het water meters naar beneden stort. Martijn vond het natuurlijk al te leuk om hier grapjes over te maken, haha. Mega enthouasiast zijn we over Cataratas del Iguazu.

We hebben nog even overwogen om naar Uruguay te gaan omdat we hier goede verhalen over hadden gehoord (o.a. goed strand). De route er naartoe was lastig en met onzekerheden waardoor we dit maar los hebben gelaten. We moesten terug naar BA om vanuit daar door reizen richting het Zuiden, naar: Puerto Madryn, naast National Parc Peninsula Valdes. De busrit van BA naar Iguazu was 20 uur met de (nacht)bus en van BA naar Puerto Madryn ook nog eens 18uur. Een lange zit dus!

Vandaag aangekomen in Puerto Madryn. De busrit duurde NOG langer dan gedacht. Onderweg een klapband.. in de middle of nowhere! Lange uitgestrekte weilanden met niets.. geen huis of boerderij te bekennen. Slechts koeien en wilde paarden kwamen we onderweg tegen. Gelukkig kwam er na 2 uur wachten hulp en konden we verder rijden. Al met al hebben we 45 uur in de bus gezeten... WOW!! De bussen zijn wel luxe en je krijgt eten in de bus, al moet je hier niet veel van verwachten.. (een chocolade koekje en thee als ontbijt). Met goed gezelschap aan elkaar, veel lezen, slapen, Spaans leren en films kijken hebben we dit ook weer overleefd. Gek om te zeggen maar het viel best wel mee.

Nu in Puerto Madryn, hopelijk walvissen, orka's, pinguins, zeeleeuwen en dolfijnen spotten!!  .. Waarover later meer! Adios amigos, knuffels van ons !

1. Kristi:
    31 oktober 2016
    Leuk om te lezen! gaaf Puerto madryn!! ! blijkt heel mooi te zijn.
    Die bus ritten vallen mee he, best ''ontspannen'' :) haha, die koekjes, en die koffie is al helemaal vreselijk he, is half kopje suiker met een beetje koffie. toch waardeer je op zo'n lange busrit alles wat je krijgt .
    geniet ervan, ik ga jullie volgen.
    X Kristi
  2. Thea:
    Martijn en Tessa,
    Wat geweldig om dit te lezen zo. Jullie genieten heerlijk. Doen jullie goed
  3. Sabrina:
    31 oktober 2016
    Hoi kanjers, wat super om te lezen! Lekker genieten van al dat moois en elkaar! Ik ga jullie volgen.
    Veel liefs Sabrina