Santiago, Valparaiso & San Pedro de Atacama

19 december 2016 - Uyuni, Bolivia

Aan het begin van onze reis (in Buenos Aires) hoorden we over Defqon1 festival in Chili. In Nederland is dit een groot en bekend festival met geweldige muziek (vinden wij :P). De organisatie gaat ook internationaal, zo organiseren ze dit festival ook in Australië en sinds afgelopen jaar ook in Chili, in Santiago. Als Nederlander mag je er met je NLpaspoort gratis naartoe. Op de een of andere manier moest het zo zijn dat wij hier naartoe gingen. De hele reis hadden we het er niet meer over gehad tot we op 23 november een Engelsman probeerden uit te leggen wat de hardstyle/hardcore muziek is en we weer aan Defqon1 Chili moesten denken. Op de website moesten de Nederlanders een formulier invullen om je aanwezigheid aan te geven. De uiterlijke datum voor invullen van dit formulier was 23 november! We waren net op tijd dus. Maar toen nog geen idee of we rond 10 december in Santiago zouden zijn. Zonder al te veel plannen kwamen we op 9 december aan in Santiago en ofcourse gaan we dan gratis naar Defqon1!! We vonden in een tweedehandswinkeltje een foute oranje zonnebril en petje, we moeten ons als Nederlanders natuurlijk wel goed herkenbaar maken, haha. Volgens de omschrijving op de site zochten we naar de pandelbussen, dit was allemaal wat chaotisch georganiseerd, maarja wat moet je verwachten, we zijn niet in Nederland... Bij de ingang bleek echter dezelfde chaos... samen met 7 andere Nederlanders strandden we voor de ingang van het festival. Het systeem lag eruit en ze konden voor ons geen gratis entreetickets printen. Na een uur wachten in de brandende zon met 30 graden, zeuren, zuchten en lief lachen naar de organisatie kregen we uiteindelijk wel een ticket en konden we naar binnen. En wat een feest gelijk!!! Die Chilenen feesten alsof het hun laatste levensdag is, IEDEREEN gaat helemaal los! De sfeer was dan ook GEWELDIG! En natuurlijk deden wij zelf ook met hen mee! Zo grappig om te zien dat er hier allemaal Nederlandse DJ´s op het podium stonden. We hadden een dag en feest om nooit meer te vergeten!!

Sowieso hadden we het erg leuk in Santiago. Hier hadden we het beste hostel tot nu toe. De eerste avond een feestje, geweldig personeel en een suuuper lekker uitgebreid ontbijt. We hebben veel rond gelopen in Santiago om de stad te bekijken, dronken de lekkerste koffie sinds vertrek en bezochtten leuke wijken. In de wijk Bellavista liepen we onze Nederlandse vrienden tegen het lijf met wie we op Defqon hadden gefeest. En eerlijk is eerlijk, een kater los je goed op met nog meer bier en de bekende Chileense cocktails, Pisco Sour. We zaten met hen de hele dag op het terras en was super gezellig! Daarna gingen we voor het mooiste uitzicht van de stad naar Cerro San Cristobal waar we de zonsondergang zagen. We gingen met een leuk treintje naar boven en wilden hiermee ook weer naar beneden maar de laatste ging pal voor onze neus weg:( Toen moesten we een uur naar beneden lopen waar we helemaal geen zin in hadden haha...

De volgende dag vertrokken we naar Valparaíso. Deze stad wordt beschouwd als een van indrukwekkendste steden van Latijns-Amerika. De stad ligt op meerdere steile hellingen en kunstenaars zijn hier helemaal los gegaan op de muren van de stad. De historische wijk van Valparaiso staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het was dan ook erg leuk om door de stad te lopen, overal mooie tekeningen, graffity en muurbeschilderingen. We deden een walking tour door de stad om meer over de geschiedenis te weten te komen. Wat erg leuk was tijdens deze tour is dat we een ritje maakte in 2 verschillende bussen, de eerste rit was een hele ervaring, die bus chauffeurs verdienen hun salaris met het aantal op te pikken passagiers, ze rijden dus als malloten door de straten om zoveel mogelijk passagiers op te pikken. Het lijkt wel een continue race van bussen door de stad. Ook maakten we een ritje in een trolleybus, dat ging er gelukkig wat rustiger aan toe. We sloten de tour af met een lokaal drankje. een combi van rode wijn en cola, beetje apart maar smaakte best oke! In de middag gingen we naar het strand op de weg naar Vina del Mar. Een mooi strand maar aan een zeer drukke weg en wolkenkrabbers.. Niet echt onze favoriet. Valparaiso schijnt ook bekend te staan om het nachtleven, helaas hebben wij hier niet veel van meegekregen op de dagen dat wij er waren. Het is een mooie stad qua streetarts maar laat ook een kant zien van druk verkeer, verslaafden/junkies, vieze luchtjes en veel straathonden (is overal in chili maar hier wel erg veel). Na 3 dagen hadden we het dan ook wel gezien. We wilden nog graag een wijntour doen maar met het openbaar vervoer was dit moeilijk te organiseren vanuit Valparaiso. We vonden er toen een in Santiago en vanuit daar was de bus naar onze volgende bestemming (San Pedro de Atacama) ook goedkoper! Ideaal, dus we gingen terug naar Santiago voor een wijntour in Maipo Valley. Dat was echt heeeeel erg leuk!! We kregen een tour door de wijngaarden, uitleg over de geschiedenis, proces van wijn maken en een wijnproeverij. We hebben veel nieuwe dingen geleerd over wijn :).

De wijngaard lag wat buiten de stad dus we gingen met de metro terug richting het centrum. Maar het was heeeeeeeeeel erg druk in de metro. We hebben nog nooit zo´n ongelovelijke drukte en mensenmassa gezien. Iedereen drukte elkaar plat in de metro. Een wonder dat er geen mensen op de sporen vallen. Met een hitte die dag van 40 graden kun je je voorstellen dat dit absoluut geen pretje was.

´s Avonds vertrok onze bus naar San Pedro de Atacama, de woestijn in het Noorden van Chili, totale busrit 26 uur!! Pfff, wat een lange zit weer. Onderweg zochten we een camping en Tessa heeft haar eerste telefoongesprek in het Spaans gevoerd! Eenmaal aangekomen in San Pedro de Atacama werden we aangesproken door een kerel of we nog een slaapplek zochten. Samen met 2 Mexicanen besloten we met hem mee te gaan om zijn camping te bekijken. De camping/hostel werd gerunt door Gota en Soraia en hun 2 kids van 1,5 en 2 jaar. Ze waren hier 2 maanden geleden mee begonnen en waren nog vollop in verbouwing. Hun gastvrijheid, het warme welkom, openheid en de gezellige sfeer maakten dat we besloten om hier onze tent op te zetten. Het verblijf hier werd gekenmerkt door kampvuur, BBQ´s, muziek, alcohol, feestjes en een contstante toestroom van vrienden en familie die allemaal even hartelijk waren. ´Mi casa, su casa´. Het was geweldig!!

Maar de reden dat San Pedro de Atacama zo populair is als reisbestemming is de prachtige omgeving. Het is een van de droogste plekken op aarde, wat zorg draagt voor bijzondere ecosystemen. Na het verzamelen van informatie bij verschillende tour operators besloten we om 3 tours te gaan doen. Het werden ´Vale de la Luna´, ´Salar y Lagunas Altiplánicas´ en ´Geysers del Tatio´.

De eerste dag gingen we naar Vale de la Luna (maanvallei). Een vallei vol kleuren, rotsen en zoutvlaktes. Met het toeristenbusje werden we naar alle mooie plekken van de vallei gebracht. De uitzichten waren geweldig en de vallei is prachtig!! We ontmoetten leuke mensen tijdens de tour en zagen zonsondergang op de top van de vallei, WAUW wat een kleuren!!!

De volgende dag moesten we vroeg op voor de tweede tour. Geen succes zo vroeg na een feestje op de camping haha. Om 7:30 werden we al opgepikt. Met het angstzweet tussen onze billen zaten we in de bus, de chauffeur reed als een malloot en stuurde soms bijna de berm in, maar ter afleiding reden we door ongelofelijke mooie uitgestrekte landschappen, vulkanisch landschap dat steeds weer verandert van kleuren en fauna. We hadden het ontbijt bij ´Lagunas Miscanti en Meñiques´, gelegen op 4150 meter hoogte. Suuuuuper mooie meren en omgeving!!!!! Dit zijn van die plekken waar je niet meer weg wil, zooo mooi!! Tessa had er een brok van in haar keel. Het lijkt gewoon nep, zo mooi! De dag werd alleen maar beter met alle andere mooie plekken die we bezochten. Het landschap is zoooo ontzettend uitgestrekt, echt geweldig! De ´Piedras Rojas´ waren wel echt het hoogtepunt van de dag! Een plek gelegen in het midden van de Andes. ´Rode stenen´ gevormd door de oxidatie van ijzer. ´Salar de Aguas Calientes´ is het zoutmeer gelegen onder allerlei vulkanen, de kleuren van deze omgeving vervloeien in elkaar en geven een prachtig effect! Wat ons betreft, een van de mooiste plekken ter aarde!! Wij hebben in ieder geval nog nooit zoiets moois gezien!

Onderweg naar de volgende bestemming kregen we in de middle of nowhere een lekke band. Zonder een plek om te schuilen voor de zon was dit niet heel prettig. Maar blijkbaar was dit gebruikelijke kost, want na 20 minuten zat de reserve band erop. We reden door naar een zoutvlakte met een aantal kleine meren waar een paar flamingos huisden. De temperatuur was hier niet te harden. Na een korte fotostop gingen we retour naar San Pedro. Eenmaal terug kreeg Martijn knallende koppijn en misselijkheid, tekenen van hoogteziekte. Soraya gaf Martijn thee gemaakt van coca bladeren, wat snel effect had. Na een half uur voelde hij zich al een stuk beter. Tessa had nergens last van, zal de leeftijd wel zijn,).

De volgende ochtend gingen we op weg naar de geysers van Tatio op 4300 meter hoogte. We werden om 4.30 opgepikt om na 1,5 uur aan te komen bij de geisers. Een thermoskan met cocathee mee en gaan met die banaan.

Eenmaal aangekomen bleek het koud te zijn, ijskoud. Nu denk je brrrr, maar het was OMFG zo koud. Blauwe lippen, shaken alles. Van 40 graden naar -5 in de woestijn.

Het was weer een compleet ander landschap dan de dagen ervoor, maar ook dit was adembenemend mooi. Het is het op 3 na grootste geiserveld ter wereld, maar wel de hoogste ter wereld. Het heeft om en nabij 80 actieve geisers. Door de lava in de grond worden de stenen gloeiend gemaakt die op hun beurd weer het water tot kookpunt brengen wat vervolgens door spleten in de aarde tot wel 6 meter de lucht in worden gespoten. Indrukwekkend om te zien.Hierna stopten we nog op een paar mooie plekken en tevens een lokaal dorpje waar 5 families woonden. Hierna stopten we nog bij een klein meer wat vol stond met flamingos, Tessa viel van enthousiasme bijna uit haar schoenen en begon enthousiast veel te veel fotos maken. Al met al weer een enorm mooie dag!

Die avond was onze laatste avond in Chili. We gingen uit eten en namen een echte Chileense maaltijd: Pastel de choclo, een maispastei met allemaal soorten vlees, ei, groenten en specerijen. Zeker aan te raden. Hierna moesten we wachten op de camping tot 3.00 voor de bus naar Bolvia. Gelukkig waren alle amigos van Gota weer aanwezig en duurde het wachten rond het kampvuur een stuk korter.

Diezelfde avond pakten we de bus om 03.00 richting Bolivia.

Terugkijkend op Chili hebben we louter positieve gevoelens. Het is een lang van uitersten qua natuur. Van sneeuw naar woestijn, van groen naar geel en telkens word je weer verbaasd door de schoonheid van de omgeving. De mensen zijn hartelijk, weten hoe ze moeten feesten en zijn gastvrij. Het nadeel is de slechte koffie blegh, en het is er vrij prijzig.

Maar al met al een dikke aanrader!!

1. Thea:
    20 december 2016
    Wat kunnen jullie geweldig vertellen. Het is net of ik het zelf mee maak. Geweldig Martijn en Tessa
  2. Margret:
    20 december 2016
    Geweldig wat jullie zoal ondernemen...mooi om te lezen!
  3. Henny:
    20 december 2016
    Hoi Tessa, heel leuk om jullie reis te volgen en voor een deel komen voor mij de herinneringen terug, prachtig he dat gebied San Pedro de Atacama, ook Bolivia vonden wij heel speciaal! Peru en dan vooral Machu Pichu en Cuzco niet overslaan hoor! Fijn om te lezen dat jullie het maximale eruit halen.. Fijne feestdagen en een goede start van 2017!
  4. Evert en Lianne:
    30 december 2016
    Lieve Martijn en Tessa!! Wat een geweldig verhaal weer!! Stiekem zijn we wel jaloers;) geniet daar!!!! dikke kus van ons